STAR TREK
 Star Trek > různé > nezařazené články   

28.5.2017, 10:30
<<< domů

seriál Andromeda
Podpořte vysílání slavné sci-fi ságy!
(Klikni pro vstup na stránku kampaně)



Matt Jefferies podruhé: Zrození Galilea
-
Účelem raketoplánu je, z hlediska televizního dramatu, izolovat uzavřenou skupinu hlavních hrdinů v pomalu se pohybujícím plavidle a umožnit tak rozvoj příběhu založeného na interakci malé skupiny postav v krizové situaci. Třebaže Gene Roddenberry doufal, že používáním transportéru ušetří a výroba raketoplánu ani nebude nutná, nakonec se ukázalo, že se bez něj Star Trek neobejde - objevil se scénář dílu, který bez raketoplánu prostě natočit nešlo.
Raketoplán nebyl plánován současně s lodí, protože byl jako kulisa v životní velikosti přespříliš nákladný a jako malý model by zase postrádal možnost interakce s postavami. Proto Matt Jefferies ani tehdy žádný raketoplán nenavrhl. Když však vznikl scénář dílu The Galileo Seven, nebylo vyhnutí. Jefferies byl však natolik jasnozřivý, že do návrhu Enterprise sám a bez říkání zakomponoval hangár raketplánů. "Enterprise nebyla určena k přistávání na povrchu, takže jsme potřebovali ještě nějaký dopravní prostředek kromě transportního paprsku. Když se na to tak zpětně dívám, říkám si, že jsme tehdy nejspíš potřebovali raketoplán velikosti městského autobusu - čas od času se do něj podle scénáře mělo vměstnat víc lidí, než pro kolik tam vůbec byly sedačky!"
Jefferies vložil do práce všechno své aviatické nadšení a záhy se začaly rýsovat první linie elegantního letounu proudnicovitého tvaru, skvěle přizpůsobeného pro let v atmosféře. Bohužel, celý koncept narazil na jeden zásadní problém. "Vypracoval jsem nákresy. Ale lidé z firmy AMT, která měla kulisu vyrobit ve svých dílnách v Phoenixu výměnou za práva k distribuci malé stavebnice Enterprise, byli přesvědčeni, že tato konstrukce je nad jejich schopnosti. Nový, jednodušeji pojatý návrh tedy vytvořil Gene Winfield, automobilový designér pracující pro AMT, který měl soukromou karosárnu. Takže Galileo tak, jak ho lidé znají dnes, není moje práce. Tak trochu mě to zklamalo, ale myslím, že v rámci svých možností odvedli dobrou práci. A zjevně to zabralo - lidé ten vzhled přijali."

Jefferiesův prapůvodní design raketplánu byl podstatně méně krabicovitý a tak trochu připomínal malé osobní letadlo s gondolami. "V zásadě to mělo tvar kapky a celá bočnice, která tvořila podlahu a boční dveře, se měla odsouvat dozadu, takže člověk vystoupil přímo na zem. Sedadla se podobala motocyklistickým sedačkám, ze stran připevněným ke kýlu." Toto ambiciózní, ale snad až příliš novátorské pojetí však sám Jefferies zavrhl, protože odsouvání celé bočnice by bylo z filmařského hlediska nepraktické a navíc koncepce velice omezovala vnitřní prostor. Novější návrhy proto zachovaly futuristický kapkovitý tvar, ale celé plavidlo bylo zvětšeno a odsouvací bok byl kvůli praktičnosti a snadnější stavbě i ovládání nahrazen dveřmi vyklápěnými nahoru. Takový byl raketoplán, který AMT jednoduše nedokázalo s daným rozpočtem a tehdejšími technologiemi postavit.
Elegantní návrh
Návrh interiéru
Realizovaný ovládací panel
AMT vyrobila vnější skořápku raketoplánu v životní velikosti, ale na Jefferiesovi zůstalo navrhnout k oné skořápce vnitřek. Vnitřek nebyl vestavěn v kulise AMT, ale byl samostatně stojící "boudičkou" - vzhledem k požadavkům scénáře by se prostor "vevnitř" do kulisy od AMT prostě nevešel. U Galilea se tak projevuje poněkud kuriózní jev, kdy je zevnitř větší než zvenčí - naštěstí to ale není nijak zvlášť patrné.
Jeffries "uvnitř" vytvořil prostor pro sedm lidí, z toho dva piloty. Ovládání koncipoval tak, aby připomínalo pilotní konzolu Enterprise. "Snažili jsme se přijít s něčím, co by vypadalo rozumně a funkčně; zařadit ovladače pro věci, které jsou na Enterprise automatizovány, ale tady se musí dělat ručně." Vzadu za prostorem posádky bylo dokonce něco jako maličká strojovna.
"Exteriér byl samostatná kulisa. Část z ní se dodělávala přímo v studiových dílnách. Přivezli to tenkrát všechno na velkém náklaďáku. Mělo to ocelovou kostru; bylo to objemné a strašně těžké. Říkám si, že kdyby to bývalo bylo lehčí a snáz manévrovatelné, používali bychom to nejspíš mnohem častěji. Dalo by se udělat třeba i to, že bychom tu věc na jeřábu spustili na zem, otevřely by se dveře a lidi by vystoupili nebo nastoupili. Ale dalo by hrozně moc práce spouštět takhle ten těžký model, a zřejmě by to vyžadovalo úpravy budovy studia."
Kromě modelu v životní velikosti a jeho vnitřku byl vyroben ještě malý model pro trikové scény. Ten se bohužel po natáčení seriálu ztratil neznámo kam. K němu patřila i miniatura hangáru včetně jeho hlavních vrat. "V zadní části hangáru jsme měli velká vrata ve tvaru skořápky škeble, nebylo to nepodobné vnitřku dnešních moderních hangárů. Hangár samotný jsme měli jenom jako maketu." Když bylo potřeba ukázat nastupování a vystupování do raketoplánu uvnitř hangáru, udělalo se to celkem jednoduše - asi tři metry před raketoplán se postavila stěna a samotný raketoplán byl vidět jen skrz dveře, takže z hangáru samotného (či spíše z místnosti, v níž stál raketoplán) nebylo ukázáno skoro nic.

Předpokládalo se, že hangárová paluba Enterprise má prostor pro několik raketoplánů. Nikdy nebylo přesně určeno, kolik jich vlasně je, ale Jefferies počítal s tím, že jich bude víc. Galileu tedy dal číslo 7, které připojil za registrační číslo lodi samotné. Raketoplán byl sice během epizody zničen, ale to nezabránilo tomu, aby se objevil ještě v dalších dílech. Teprve ve třetí řadě nějaká dobrá duše domalovala za nápis Galileo římskou dvojku, z čehož lze dost dobře vyvozovat, že byl někdy mezitím zničen ještě jednou.

Současně s Galileem navrhl Jefferies ještě několik dalších užitkových dopravních prostředků. "Jen jsem tak fantazíroval a improvizoval," vymlouvá se muž, který navrhl pro Star Trek nerealizovaný antigravitační náklaďák víc než deset let předtím, než Luke Skywalker na plátnech kin poprvé naskočil do svého pouštního speederu. "Byla tam taková věc se sleněnou bublinou pro obsluhu, a jiná navržená jako vlečňák s hákem. Zamýšlel jsem je jako servisní moduly pro vesmírné přístaviště nebo nějaké kosmické velitelství. Dalo by se to bývalo pověsit na drátky a létat s tím okolo. Což mohla být legrace."
(Antigravitační náklaďák)
Raketoplán Galileo

Prvotní návrh

Druhý návrh

Jeffriesovy návrhy ko(s)mických vozítek

 <<<  zpět na seznam článků 

[nahoru][domů][kontaktní mail]
Star Trek - by Desilu studios
 Poslední úprava 01.01.1970 
 Design, content & idea © ToS (The only StarTrek) team 2002